Niks Nieuws – Volkskrant Magazine

11 May, 2020
Featured Image

Is het de groene schijn ophouden of een serieuze poging tot hergebruik? Ook grote merken vragen zich af of ze altijd nieuwe spullen moeten maken.

‘Niet meer van deze tijd’ concludeert een collega wanneer we staan te kijken naar een stoel van gloednieuw plastic. Het is begin april van dit jaar en – en met ons tienduizenden anderen – lopen door Milaan, tijdens de jaarlijkse Salone del Mobile. De designbeurs die officieel gehuisvest is op beursterrein Rho Fiera, heeft zich als een olievlek over de stad uitgespreid. Naast de bomvolle 24 hallen op de beurs, kan ook in ateliers, autogarages, historische paleizen, chique showrooms en ‘gewoon’ op straat design worden gespot: van jonge ontwerpers, toonaangevende designers, meubelmagnaten tot automerken die ook graag een graantje meepikken van het marketingspektakel. Tussen de overdaad aan al dat nieuwe spul groeit een steeds groter onbehagen: hebben we dit allemaal wel nodig? Nog meer spullen? In een tijd waarin reusachtige afvalbergen in onze oceanen drijven?

Waarschijnlijk niet. Maar toch, er gaat weleens een stoel kapot, een puber heeft nou eenmaal een keer een groter bed nodig en laten we vooral eerlijk zijn: we willen ook gewoon eens wat nieuws. Dat nieuws mag tegenwoordig ook best gemaakt zijn van iets ouds. Sterker nog, recyclen lijkt de nieuwe norm. We vragen niet voor niks steeds vaker waar iets vandaan komt en hoe het geproduceerd is. Gelukkig krijgen grote bedrijven dat ook door, zoals Hema en Ikea die steeds meer producten van gerecyclede PET-flessen in hun assortiment opnemen. Piet Hein Eek doet het al jaren: meubels maken van sloophout. Ook op de Milanese meubelbeurs gaat het toch nog de goede kant op. Ontwerper Joana Schneider toont levensgrote gezichtsvormige-wandkleden van gebruikte visnetten en boot-touw. Galeriehouder Rossana Orlandi organiseert de ‘Guiltless Plastic’-competitie waarvoor talloze sterontwerpers aan het recyclen slaan en Iittala start met het verwerken van glasresten uit eigen fabriek.

En dat blijkt de overtreffende trap: merken die verantwoordelijkheid nemen voor eigen afval en product. Lopend over een vinylvloer van gerecyclede plastic-korrels vertelt vloerfabrikant Tarkett hoe ze hun eigen oude vloeren terugnemen en verwerken tot ‘nieuw’ vinyl. Hetzelfde principe treffen we aan in de expositie ‘Waste No more’ van trendwatcher Lidewij Edelkoort en modeontwerper Eileen Fisher. Die laatste zamelt oude kleding uit haar collectie in om ze te vermaken en opnieuw aan te bieden als ‘second life’-collectie. Kledingstukken die dusdanig versleten zijn zien we terug als ‘third life’-kussen of gevlochten wandkleed. ‘Dus er wordt niks nieuws meer geproduceerd?’ vragen we wat naïef. Jawel, de reguliere collecties lopen hiernaast gewoon door. Het verwijt van ‘greenwashing’ ligt al snel op de loer: het duurzamer voordoen dan je bent, om zo een mooi marketingpraatje te kunnen verkopen. Maar laten we het positief houden: alle kleine beetjes helpen. En Eileen Fisher nam zo wel mooi meer dan 1,2 miljoen van haar kledingstukken terug. Ook Adidas zocht een oplossing voor haar moeilijk te recyclen sneakers en vond die in ontwerper Simone Post, die er grafische vloerkleden van maakte.

Even helemaal niks nieuws de wereld in slingeren kan natuurlijk ook. Uit protest tegen het overdadige productiesysteem besloot meubelmerk Lensvelt om tijdens de Salone del Mobile in 2018 niet wéér met een nieuwe collectie op de proppen te komen. Aanwezig in Milaan waren ze destijds wel degelijk. De installatie ‘Nothing New’ toonde oude Lensvelt-meubels die eigenhandig teruggekocht waren via Marktplaats. In veel gevallen zelfs voor een hogere prijs dan de originele verkoopprijs, waaruit maar weer blijkt dat tweedehands soms eerder waardevol dan waardeloos is. Ondanks dit prijzenswaardige protest, stonden ze er dit jaar toch maar weer: mét een nieuwe collectie getiteld ‘All New’. Want ja, ze moeten wel: ‘vorig jaar hebben we nog geen stoel verkocht’.

Dit artikel verscheen op 5 oktober 2019 in Volkskrant Magazine.

Get-in-touch-Camel
Get-in-touch-Camel

Explore
More

Featured Image
Alles om het beste te maken van onze tijd binnenshuis in eenzame opsluiting. Van een knuffelmachine, ploeter-puzzel, modulaire meubels voor kleinbehuisden tot luchtzuiverende gordijnen. Gepubliceerd in Volkskrant Magazine nr. 971 op zaterdag 14 april …
Featured Image
Sinds jaar en dag het motto in Rotterdam: niet lullen maar poetsen. En poetsen doen ze in de herrezen havenstad. Het barst er van de indrukwekkende bouwprojecten, nieuwe architectuur, groene initiatieven en fantastische foodbestemmingen. …
Featured Image
Na gecancelde en uitgestelde edities gingen de internationale meubelbeurzen Salone del Mobile in Milaan en Maison & Objet in Parijs weer van start. Waar het ene merk bij zijn leest bleef en teruggreep op …

Explore
More

Featured Image
Is het de groene schijn ophouden of een serieuze poging tot hergebruik? Ook grote merken vragen zich af of ze altijd nieuwe spullen moeten maken. ‘Niet meer van deze tijd’ concludeert een collega wanneer …
Featured Image
Een magische reis maken als Harry Potter, overnachten in een Grand Budapest-waardig hotel of borrelen als Don Draper in Mad Men? Op deze plekken leef je net als op het scherm. Tekst: Joline van …

© Copyright 2024 Joline van den Oever

© Copyright 2024 Joline van den Oever

View